33 nieuwe AED-apparaten in de gemeente Zundert

Deze week zijn 33 AED-apparaten in de gemeente Zundert vervangen door nieuwe exemplaren. De gemeenteraad heeft hiervoor budget beschikbaar gesteld. Stichting Zunderthart Veilig heeft de AED’s vervangen.

Een AED is een draagbaar apparaat dat het hartritme kan herstellen bij een hartstilstand. De inzet van een AED kan van levensbelang zijn. Daarom hangen er verspreid door de gemeente AED’s.

De 33 nieuwe AED’s zijn vol-automatische apparaten. Dit zijn de opvolgers van de AED’s die tien jaar geleden zijn opgehangen in de gemeente. Volautomatisch betekent dat de AED automatisch wordt geactiveerd. De AED’s hebben een CPR-plakker, om te zien of de gebruiker diep genoeg reanimeert. Daarnaast zijn de AED’s voorzien van een GPS-installatie om ze bij gebruik, storing of diefstal te traceren.

Burgemeester Joyce Vermue bedankt Stichting Zunderthart Veilig voor hun inzet: “Het is fantastisch dat de stichting deze week zoveel AED’s heeft vervangen. We hebben in de gemeente een uitgebreid netwerk van AED’s. Ruim 400 vrijwilligers zijn aangemeld bij Hartslag NU in onze gemeente, het oproepsysteem voor hulpverlening vanuit onze inwoners. Daarmee kunnen we echt het verschil maken in levensbedreigende situaties”.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de AEDs in de gemeente Zundert? Kijk op de website van Zundert Hartveilig. Hier vindt u ook een link naar een kaart met de AED-locaties in de gemeente.

Bron: Gemeente Zundert
Foto: Zundert Hartveilig