Jaarverslag
JAARVERSLAG EHBO ZUNDERT 2023
INLEIDING
In 2023 hebben we als vereniging een goed constructief jaar gedraaid, welke we negatief
hebben moeten afsluiten. We hebben een jaarlijkse nieuwe EHBO cursus verzorgd,
herhalingslessen gedraaid en evenementen gedraaid.
Voor het eerst sinds jaren hebben we een grote oefening kunnen organiseren voor onze leden.
Met medewerking van Buurtschap Poteind mochten we gebruik maken van hun bouwloods
voor de verschillende casussen. Met hulp van heel veel lotussen en enthousiaste leden waren
het 2 geslaagde avonden. De reacties achteraf waren zo positief dat we in 2024 weer van plan
zijn om een oefening te organiseren. Dit wordt onderdeel van het vaste schema van
herhalingslessen die jaarlijks terugkomen.
In samenwerking met AES hebben we voor het eerst een cursus evenementenhulpverlener
verzorgd. Vanuit de Rabobank Clubsupport hebben we in 2023 een bedrag van 1012 Euro mogen
ontvangen. Dank aan alle leden voor het stemmen op onze vereniging
OPLEIDINGEN
Werving van cursisten :
Er hebben zich ook dit jaar meerdere cursisten opgegeven voor het volgen van de nieuwe cursus EHBO. Hiervan zijn er 6 geslaagden.
Jonge cursisten komen we financieel tegemoet als de cursuskosten bij zorgverzekeraars niet worden vergoed.
Herhalingslessen en opleidingen EHBO:
Het verzorgen van cursussen geschiedt onder leiding van een kaderinstructeur.
De vereniging beschikt over één eigen kader instructeur in de persoon van Anne Hensen. Zij verzorgt alle herhalingslessen en nieuwe opleidingen.
Op dit moment beschikt de vereniging ook over drie eigen ” lotussen ”, die geregeld worden ingezet bij de nieuwe opleiding voor zowel het EHBO-diploma, alswel bij de herhalingslessen.
We zijn in mei gestart met de opleiding Evenementhulpverlener categorie 2. Deze wordt verzorgd door AES. Hieraan hebben meerdere leden van binnen en daarnaast ook van buiten de vereniging deelgenomen.
“Buiten” oefening met derden:
In maart 2023 hebben we een oefening georganiseerd in de loods van Buurtschap Poteind.
Reanimatie:
In september hebben we de reanimatielessen weer verzorgd voor onze leden.
Voor de leken (mensen zonder EHBO diploma) zijn de reanimatielessen in 2023 verzorgt door Stichting Zundert Hartveilig. Onze vereniging draagt hierbij zorg voor de instructeurs.
INSTRUCTIEMATERIAAL en OPLEIDINGEN
AED’s:
Het beheer van alle AED’s is ondergebracht bij SZH in samenwerking met de gemeente Zundert welke eigenaar is geworden.
Stichting Zundert Hartveilig (SZH) zorgt voor het beheer, plaatsing en onderhoud van de AED’s. Via de website van SZH zijn de locaties te zien. Door SZH is een verklaring opgesteld, waarin het levensbelang van een AED is omschreven.
JAARVERGADERING
Statutair zijn we verplicht om jaarlijks een jaarvergadering te organiseren.
ONZE LEDEN
Op 31 december 2023 zijn er 96 leden met een geldig EHBO-diploma. We verzorgen voor onze leden regelmatig een nieuwsbrief waarmee we contact houden met hen en ze zoveel mogelijk op de hoogte trachten te brengen.
DIENSTVERLENING
Gezien de vele activiteiten in de gemeente Zundert wordt de EHBO-vereniging normaal gesproken altijd veel gevraagd om aanwezig te zijn bij evenementen.
In 2023 hebben er 64 evenementen plaats gevonden, waarvan wij zelf 1 evenement hebben moeten annuleren wegens te weinig hulpverlening. We hopen dit in de toekomst te voorkomen
In totaal hebben we in 2023 1350 uur aan hulpverlening bij evenementen besteed. 47 leden hebben de hulpverlening verricht. Enkele evenementen zijn: Nacht van Achtmaal( autorally), Bloemencorso, Kindercorso, Wandelen langs de dahliavelden, Groot Groen Beurs, Voetbaltoernooien.
Er werd in totaal 370 zorgaanvragen gehad.
Dit is als volgt te verdelen:
345 licht gewonden (op onze EHBO-post behandeld).
9 ernstig gewonden (doorverwezen naar de HAP of huisarts).
0 zwaargewonden (meegenomen door een ambulance).
16 handelingen onder de noemer van dienstverleningen (paracetamol, zonnebrand, oordopjes etc.)
In het kader van het toepassen van de richtlijnen van de ‘VELDNORM’ hebben we tijdens het bloemencorso ondersteuning gehad van AES met ondersteuning van onze eigen leden met evenementenhulpverlener cat. 2.
Het bestuur blijft actief bezig de bezetting bij evenementen onder de aandacht te brengen en zoekt naar motiverende oplossingen. Zoals boven genoemd ook door het jongeren aantrekkeijk te maken een cursus te volgen.
Voor het eerst zijn er dit jaar leden van onze vereniging die een aantekening hebben van wandelletsel hebben met blaar behandeling bij de Nijmeegse vierdaagse gaan helpen onder auspice van Oranje Kruis.
BESTUUR
Het bestuur bestaat uit 7 personen met onze kaderinstructeur Anne Hensen als adviseur/instructeur en tevens voorzitter.
Margriet Nooren is de penningmeester en Erwin Martens de secretaris. Leo Foesenek is al jaren verantwoordelijk voor de inzet van het materiaal en materieel tijdens de opleidingen en evenementen. Erwin Martens doet de automatisering. Mientje de Rooij verzorgt de ledenadministratie inclusief de aanwezigheid tijdens de lessen en bij Patricia van der Jagt- Vanlaerhoven moet je zijn voor alle zaken rondom de opgave voor de evenementen en al het regelwerk daaromtrent. Alex Vriends is nieuw in het bestuur en zal Leo en Patricia waar nodig ondersteunen bij het materiaal en de evenementen.
Het bestuur heeft dit jaar 12 keer vergaderd telkens weer bij Mientje thuis. Mientje, dank voor de gastvrijheid en het beschikbaar stellen van jouw woonkamer voor de EHBO.
SAMENVATTING.
Onze website www.ehbo-zundert.nl werd nog regelmatig geraadpleegd en verenigingen of andere mensen die een activiteit verzorgen, konden hier het aanvraagformulier invullen om EHBO aan te vragen.
Vanaf deze plaats wil het bestuur iedereen bedanken voor zijn/haar inzet, die het mogelijk hebben gemaakt dat de vereniging toch nog zo optimaal mogelijk heeft kunnen draaien. Nogmaals dank aan allen.
Het bestuur van de E.H.B.O.-vereniging Zundert.
De voorzitter de secretaris
Anne Hensen Erwin Martens