EHBO-vereniging Zundert viert 80-jarig bestaan

De bestuursleden en een lid van de feestcommissie showen vol trots hun caravan en kleding. (Foto: Amy Klaverveld)

ZUNDERT – De EHBO-vereniging van Zundert bestaat 80 jaar. Een mooie gelegenheid voor een feestje, om terug te blikken én om het belang van de vereniging nog eens te benadrukken.

Begin volgende maand is het feest bij EHBO Zundert. Op 1 oktober bestaat de vereniging officieel 80 jaar en op 6 oktober is er een grote feestmiddag voor alle leden en betrokkenen. Toch richt voorzitter Jan Koetsenruijter zich eerst en vooral op de Zundertse bevolking. “Die moet weten wat EHBO is, en wat we doen. Dat is erg belangrijk.”

Groei

In tachtig jaar tijd is er natuurlijk een hoop veranderd in de EHBO-wereld. Zo ook in Zundert. Mari van den Brand, lid van de feestcommissie die zich bezighoudt met de activiteiten rond het 80-jarig bestaan van de club, vertelt bijvoorbeeld dat de vereniging een stuk dynamischer en moderner is geworden. “We hebben een caravan waar alles in zit wat we met evenementen nodig hebben. Collega’s van andere EHBO-verenigingen zijn vaak jaloers of vragen om foto’s zodat ze zelf ook zoiets kunnen maken. Ook de kleding ziet er niet meer zo oubollig uit.”

Hulp van buitenaf

EHBO Zundert is erg actief, maar zou nergens zijn geweest zonder hulp van buitenaf. Via sponsors en giften kunnen zij hun apparatuur regelmatig vernieuwen en staat de vereniging voor heel Zundert en omstreken klaar. Zo kreeg het gezelschap eerder dit jaar een mooi bedrag vanuit basisschool Sint Antonius in Klein Zundert: de EHBO-vereniging was het doel voor de goede doelendag die ze daar hadden. Vijftien jaar geleden mocht de vereniging de eerste AED in Zundert ontvangen. Die kreeg zij naar aanleiding van het 65-jarig bestaan.

Evenementen

In Zundert en omstreken is er jaarlijks ontzettend veel te beleven. Per jaar staat de EHBO van Zundert bij 60 tot 70 evenementen paraat. “Wat mensen niet begrijpen is dat zonder de EHBO de evenementen niet eens door mogen gaan. Daarom willen we ook meer vrijwilligers en zijn we op zoek naar verjonging. Zonder EHBO heb je gewoon geen evenementen,” aldus Koetsenruijter.

Up-to-date

In januari start de vereniging weer met nieuwe cursussen, een breed pakket voor jong en oud. Zo zit ook eerste hulp aan kinderen inbegrepen. Een cursus die volgens Van den Brand van groot belang is. “EHBO heb je altijd nodig bij normale, alledaagse gebeurtenissen. Zelfs het correct plaatsen van een pleister valt onder EHBO. Maar het is ook levensreddend. Het is goed om te weten wanneer en hoe je moet reanimeren of iets dergelijks.” Na het volgen van de cursus worden ieder jaar ‘opfriscursussen’ gegeven, om zo up-to-date te blijven en de aangeleerde stof niet te vergeten.

BIJDRAGE AMY KLAVERVELD / Internetbode.nl